Lojistik ve Ulaşım

Sakarya, Marmara Bölgesi’nin doğusunda bulunmakta olup, batısında Kocaeli, güneyinde Bilecik ve doğusunda Düzce illeri yer almaktadır. Kuzeyinde Karadeniz’e açılımı bulunmaktadır.

İstanbul ve Ankara gibi Türkiye’nin en büyük iki metropolü arasında bulunan Sakarya, D-100 Karayolu, TEM Otoyolu, Kuzey Anadolu Otoyolu gibi karayolu imkânlarının yanı sıra, demiryolu ve hızlı tren imkânları, Avrupa’nın 7. en büyük liman bölgesi olan İzmit Körfezi’ne yakın konumu ve sahip olduğu Karasu Limanı ile stratejik bir konuma sahiptir. Karasu Limanı’ndan Ukrayna/Çornomorsk ve Romanya/Köstence limanlarına karşılıklı Ro-Ro seferleri düzenlenmektedir. Bunun yanında, başta Rusya ve diğer çevre ülkelerle karşılıklı genel kargo seferleri yapılmaktadır. Hava ulaşım imkanları açısından ise Sakarya, Kocaeli Cengiz Topel Havalimanı’na 28 Km, İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’na 110 Km uzaklıktadır.

Sakarya ilinden geçen ulusal ulaşım yatırımları da ilin coğrafi yapısı kadar ekonomik faaliyetlerin mekan üzerinde dağılımını etkileyecek potansiyeldedir. Yavuz Sultan Selim ve Osmangazi Köprüleri ile de bağlantılı olan Kuzey Marmara Otoyolu Akyazı ilçesinde Anadolu Otoyolu ile birleşmektedir. Bu hat Adapazarı ilçesinin kuzeyinden geçmekte ve Akyazı – Mudurnu, D-100 Karayolu ile de birleşerek il ölçeğinde de kritik bir ulaşım hattı oluşturmaktadır.

İlin merkez ilçeleri olan Serdivan, Adapazarı, Arifiye ve Erenler ilçelerinin güney kesimlerinde yayılan sanayi ve ticari yatırımların bu hatta yani kuzeye kayması beklenebilecektir. Bu durum depremsellik riskinin azalması, mutlak tarım topraklarından uzaklaşma, Sapanca Havzası’nın korunması ve Çevre Düzeni Planı’nda belirtilen ilin kuzeye yayılma eğilimlerini de destekleyecektir. Öte yandan, Arifiye – Karasu – Ereğli Demiryolu Hattı yatırımı ve Karadeniz Sahil Yolu’nun Sakarya kesiminin Kaynarca – Karasu – Kocaali ilçe merkezlerinden geçiyor olması da ilin kuzey kesiminde yatırım faaliyetlerinin hızlanacağı varsayımını doğurmaktadır.

Doğu Marmara Bölge Planı ve Sakarya ili 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı’nda demiryolu ağının Arifiye’den Akyazı ve Hendek ilçeleri üzerinden Düzce’ye uzatılması ve Adapazarı ovasının doğu kesiminde coğrafi uygunluk bu hatta da yatırımların gelişim potansiyelini destekleyici unsurlardır. İlin güney kesiminde ise, İstanbul – Eskişehir – Antalya yolu olarak kullanılan D-650 Karayolu üzerinde parça sanayi yatırımları bulunmaktadır. Ayaş – Sapanca İpek Yolu Turizm Koridoru’nun başlangıç / bitiş noktası olan Sapanca – Geyve – Taraklı hattı üzerinde tarımsal sanayi ve turizm yatırımları bulunmaktadır. Bu turizm koridorunun gelişimi ve termal kaynakların kullanımı ile orantılı olarak bu bölge turizm tesisi yatırımları için önemli potansiyele sahiptir.